سلام
از 9 سال پیش تاکنون که اولین آلبوم جیپسی کینگز به عنوان پر استقبالترین آلبوم بین المللی معرفی گردید هیچ گروه دیگری قادر به کسب چنین محبوبیتی نشده است و این گروه کماکان پر طرفدارترین گروه موسیقی در جهان محسوب میگردد .تمامی اعضای این گروه از اهالی جنوب فرانسه میباشند که در اجتماع کولی ها در دامنه های ارلز متولد شده اند. ریشه های تاریخی این گروه را باید در (خوزه ریز) خواننده مشهور فلامنکو جستجو کرد. وی به همراه پسرانش نیکولاس ٫ کنت و پل گروهی بنام ریزها (Los Reyes) تشکیل داد و مدتها به هنر نمایی پرداختند. سالها بعد پس از مرگ پدر برادران ریز در یکی از اعیاد سالانه کولیها بصورت نسبتا اتفاقی برادران مسثعد بالیاردو را که از اقوام خود بودند را ملاقات کردند. از انجایی که برادران ریز با توجه به تعلیمات پدرشان بیشتر در آواز خوانی مهارت داشتند تا در نواختن گیتار و بر عکس برادران بالیاردو که تخت تاثیر مانتیاس دپلاتا نوازنده معروف گیتار فلامنکو بوده اند در نوازندگی گیتار از قابلیتهای چشمگیرتری برخوردار بودند هر دو خانواده مصمم شده اند با تشکیل گروهی متحد مکمل هنر یکدیگر باشند.این گروه که نام جیپسی کینگز را برای خود بر گزید پس از سالها هنرنمایی چشمگیر در اواخردهه 80 صدای موطن خود را به گوش شنوندگان سرتاسر اروپا و امریکا برساند.
مشکل بتوان نوع موسیقی این گروه را با معیارهای متداول طبقه بندی نمود زیرا موسیقی جیپسی کینگز که اصولا محلی-عامی میباشد را با ساز گیتار و بر اساس فلامنکوی سنتی اجرا مینمایند. از طرف دیگر جهت کسب محبوبیت بین المللی اخیرا از سازهای مدرن نیز استفاده میکند . با این وجود مشخصه های کلی این گروه شامل: ریتم یکنواخت که اغلب رومبا میباشد - همخوانی ( آواز خوانی چند خواننده بطور همزمان) - استفاده از ساز گیتار به عنوان ساز اصلی - آواز خوانی با لحجه جیتانه(Gitane) که لحجه کولی ها و ترکیبی از فرانسوی و اسپانیایی است و پالماس ( دست زدن ) میباشد . تکنواز اصلی گروه تونینو بالیاردو است. تکنوازی های او خالق چنان لحظات زیبایی میشود که با ظرافت اشعار شعله ور میگردند. این اشعار اغلب با صدای خشدار و پر احساس نیکولاس ریز و آندره ریز متجلی میگردند .
شیرین خدادادی
سلام
فلامنکو
فلامنکو موسیقی سنتی و بومی قسمت جنوبی کشور اسپانیا یعنی آندلس می باشد.با توجه به اینکه بر سر جنبه های بسیاری از علل و نیز تاریخ پیدایش فلامنکو بحث و اختلاف نظر وجود دادرد ولی تمامی فلامنکو شناسان بر این حقیقت اتفاق نظر دارند که موسیقی فلامنکو از سه موسیقی مربوط به اعراب /عبریها یا یهودی ها و کولی های اسپانیا ریشه گرفته است.
قبل از ورود اعراب به اسپانیا موسیقی اسپانیایی ها موسیقی محلی بود با ورود کولی ها و موسیقی غمگین آنها موسیقی اسپانیا دچار تغییر شد و موسیقی فلامنکو به وجود آمدقطعاتی مانند سولئارس متعلق به این زمان است این تغییر و تا ثیری که موسیقی اعراب به خصوص مورها بر موسیقی اسپانیولی گذاشته بود فلامنکو را کامل کرد.فاندانگوس و مشتقات آن از تاثیر موسیقی اعراب بر موسیقی اسپانیولیست.بعدها با کشف آمریکا و مهاجرت کاشفان اسپانیایی به این قاره مخصوصا قسمت جنوبی آن و آشنایی با موسیقی محلی این نواحی تغییراتی در فلامنکو حاصل شد که به وجود آمدن قطعه ی رومبا از آن جمله می باشد . در این میان تاثیر یهودیان با قطعاتی مثل پتنراس و ارامنه و اروپاییان قدیم با قطعاتی مثل فاروکا قابل انکار نیست.
یکی از خصیصه های مهم موسیقی فلامنکو که هیچ کس قادر به بیان آن نیست دوئنده آن خصوصیت اسرار آمیز/ غم انگیزو در عین حال شادی بخش و جاودان فلامنکو است که این نوع موسیقی را از دیگر انواع موسیقی بومی و سنتی متمایز می سازد.
در حقیقت میتوان گفت همین جنبه از فلامنکو است که آن را از یک نمایش ساده ی سمعی به یک تجربه ی عمیقا احساسی مبدل ساخته است.یک فلامنکو کسی است که زندگی خویش را در فلامنکو و برای آن سپری می کند که این شخص می تواند یک نوازنده ی گیتارtocaor)) یک خواننده یا اواز خوان Cantaor)) و یا یک رقصنده Bailaor)) باشد.در حقیقت فلامنکو برای وی بیش از یک راه و روش زیستن معنی دارد بلکه در نظر ش فلامنکو راه و رسم زندگی کردن است و هر نفسی که او فرو میدهد کاملا از روح فلامنکو اشباع شده است.
همان گونه که ممکن است در تمام رشته های هنری تحریف صورت گرفته و به صورت محبوب و عامه پسند (Popular)جلوه داده شوند ( از شکل اصلی و حقیقی خود خارج شوند) فلامنکو نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.پس فلامنکوی اصیل باید هر چه بیشتر با هنرمندان جعلی و بدلی و افرادی که برای سود جستن از تقاضای شایع و گسترده دنیای جدید پدیدار میشوند مبارزه کرد و به خوبی از عهده ی آنان برآید.
تا هنگامی که این بد جلوه دادن ها و تحریفات در تمامی حالات و فرم های فلامنکو وجود دارد بیشترین بهره برداری و استثمار از گیتار به عمل خواهد آمد.مثال های بی شماری قابل ذکر است که در آن نوازندگان نه چندان حرفه ای گیتار به ناحق معروف و محبوب شدهاند فقط به خاطر اینکه چیزی که به گوش عوام اسپانیایی به نظر می رسد را به نام فلامنکو جلوه داده و می دهند.
.یا به وجود آمدن موسیقی های جز راک و تبادل اطلاعات و هارمونی ها بین موزیسین های این سبکها و نوازندگان فلامنکو فرم جدیدی از هارمونی ها وارد فلامنکو شد که امروزه به new felamenko یا فلامنکو مدرن شهرت دارد.
شیرین خدادادی
![]() موسیقی Jazz به گفته ای در حدود سالهای ۱۸۹۵ در New Orleans بدنیا آمد. این موسیقی از ریشه Bluse و Ragtime بوده و تفاوت اصلی Jazz با این دو در استفاده بسیار از Improvise یا بداهه نوازی هستش. Jazz اساس موسیقی رو در اون زمان بهم زد. زمانی که آهنگ ساز قطعه ای رو روی کاغذ مینوشت و نوازنده میبایست بدون چون و چرا اونو اجرا کنه, نوازنده چیزی جز یک ماشین ترجمه نبود. در حالی که در موسیقی Jazz نوازنده به مراتب بیشتر از یک ماشین ترجمه است. اون ملودی های اصلی قطعه رو از آهنگ ساز میگره و روی اونها Improvise های خودش رو میگذاره. حتی پا فراتر میزاره و در بسیاری موارد هارمونی قطعه رو نیز عوض میکنه. در اوایل پیدایش شاید این ضعف نوازنده ها در نت خوانی بود که باعث شد اونها Improvise های خودشون رو تو مایه های نت اصلی بنوازند. اما بعد از مدتی ذوق و هنر نوازنده ها در این بداهه نوازی ها ادغام شد و قطعاطی بسیار زیبا و پیچیده بوجود آمد که پایه های موسیقی Jazz رو بنا نهاد. خیلی ها Jazz رو معادل Bluse میدونند ولی اگر از هر دو سبک قطعاتی رو شنیده باشید به گستردگی و بزرگی Jazz در مقابل محدودیت Bluse پی خواهید برد.این سبک موسیقی ابتدا توسط سیاهان آفریقایی - آمریکایی که در New Orleans بودند بوجود آمد. Buddy Bolden اغلب بعنوان اولین هنرمند Jazz شناخته میشه. او درواقع Leader یک گروه بود که در آن سالها شروع به نواختن Improvise های خودش پرداخت. گروه او از سالهای ۱۸۹۵ شروع بکار کرد.عکس بالا مربوط به همین گروه هستش. خود این آقا دارای صدای بسیار بلند و خوبی بود که متاسفانه از سال ۱۹۰۷ به علت بیماری به آسایشگاه منقل شد و تا آخر عمر آنجا بود. خلاصه از اینجا یعنی New Orelans بود که موسیقی Jazz متولد شد. |
موج دومی که در تحول موسیقی Jazz بوجود آمد رو افرادی چون Joe King Oliver , Kid Ory و Jelly Roll Morton بوجود آوردند. اینها با ایجاد گروه های اجرای چند نفره به پیچیده کردن ملودی موسیقی و ایجاد تغییرات دینامیک در قطعات پرداختند. و سبکی بنام Hot Jazz رو پایه ریزی کردند. دلیل استفاده از این نام بقول خودشون گردن شکن بودن سرعت اجرای قطعات در این سبک بود. دقت کنید که این مربوط به سالهای آخر قرن ۱۹ هست و Jazz امروزه با سرعت بسیار معتدل تری نواخته میشه.