آموزش فلامنکو


سلام

توکه های فلامنکو

کلمه ی توکه (به معنی لمس کردن یا ضربه زدن مشتق شده و از این رو به معنی نوازندگی میباشد.)در واقع دارای سه مفهوم متفاوت است.یکی از این مفاهیم کل هنر نوازندگی گیتار فلامنکو می باشد به همانگونه که آواز به سبک فلامنکو و بیله رقص به سبک فلامنکو می باشد .همینطور می توانیم برای توصیف سبک یا روش منحصر به فرد یک گیتاریست فلامنکو وواژه ی توکه استفاده کنیم.اما سومین مفهوم توکه که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد به یکی ازاشکال مختلف ریتمیک در فلامنکو دلالت میکند مثل سولئارس که یکی از توکه های مهم فلامنکو می باشد.توکه های مهم دیگر در فلامنکو عبارتند از:سگریاس-آلگریاس-بولریاس-تانگوس و فاندانگوس

اسم هر توکه معمولا به صورت جمع بیان می شود .حرف س که درآخر آنه مشاهده می فرماییدهمان حروف اس در زبان اسپانیایی هستند که برای جمع بستن استفاده شده اند.هر توکه مثلا سولئارس شکل یا نوعی از فلامنکو می باشد.زمانی که با موسیقی فلامنکو بیشتر آشنا شوید میتوانید به راحتی توکه های مختلف را از یکدیگر تشخیص دهید.هر توکه دارای الگویی مشخص از ضربها و تاکیدهایی است که مرتبا تکرار می شوندو هر کدام نیز گام و ساختار هارمونیکی خاص خود را دارا می باشند.از نظر تاریخی توکه های مختلف در مناطق مختلفی به وجود آمده اند و اغلب نام این مناطق در اسم توکه ها منعکس شده است.نوع رقص-شعرو آوازهای توکه های مختلف نیز مخصوص به خود آنها میباشد.


بعضی از توکه ها فاقد ریتم منظم می باشند و از این جهت به آنها توکه های آزاد می گویند.بسیاری از انواع فاندتنگوس و اشکال مختلف منطقه ای آن از این نوع می باشند با این وجود اکثر توکه ها هم دارای ضربات منظم و هم دارای الگوی خاص ضربات تاکیدی می باشند که مجموع این دو کمپاس را تشکیل می دهد.

                            

سولئارس

نام این توکه از لغت اسپانایی سولداد به معنی تنهایی گرفته شده است.همه ی فلامنکو شناسان اجماعا در این مسئله که سولئارس مادر فلامنکو است اتفاق نظر دارند.چرا که جوو فضای حاکم بر این توکه (از نظر تنالیته-توالی وتسلسل صدایی -تعویض آکوردها و...)و همچنین الگوی ریتمیک کمپاس سولئارس در بسیاری از توکه های دیگر فلامنکو یافت می شود.این توکه در هر سه فرم آواز-رقص و نوازندگی گیتار اجرا شده و در تنالیته لا (لا ماژور تونیک)و می(می ماژور تونیک)نواخته می شود ولی اکثرا آن را در تنالیته می اجرا می کنند.ریتم سولئارس نیز سه ضربی بوده و یک عبارت (کمپاس)آن از چهار میزان 3/4 و با تاکید روی ضربهای سوم-ششم-هشتم-دهم و دوازدهمتشکیل یافته است.لازم به ذکر است که سولئارس در پرتوار هر نوازنده-رقصنده و یا خواننده فلامنکو به طور حتم وجود داشته و نقش اساسی را ایفا می کند.

ریتم سولئارس شما را به درون فلامنکو هدایت می کند زیرا این توکه بیشتر عناصر حیاتی ریتم و هارمونی فلامنکو را دارا بوده و توکه های دیگر از آن سرچشمه گرفته اند.در اسپانیا هر دامشجوی گیتار فلامنکو با این توکه یعنی سولئارس شروع می کند.ساختار ریتمی (کمپاس)سولئارس دارای چنان نقش اساسی است که اگر بتوانید با درک و احساسی عمیق از ضربات تاکیدی این توکه کاملا به آن مسلط شوید در حقیقت بسیاری از مشتقهای یادگیری گیتار فلامنکو را پشت سر گذاشته اید .برای اینکه قدرت و شتاب آن را با تمام وجود حس کنید مجبور خواهید بود که آن را آنقدر به دفعات بنوازید که گاهی خوانواده و دوستانتان سرسام بگیرند.

                            

همانند بسیاری موارد دیگردر فلامنکو ریشه های دقیق تاریخی سولئارس ناشناخته و بحث انگیز می باشند.احتمالا مهمترین مرکز رشد سولئارس به منطقه ی تریانا در سویلیا در اوایل قرن نوزدهم بر میگردد اما مناطق دیگری نیز آن را تحت تاثیر قرار داده اند .بسیاری معتقدندکه کانیاس و پولوس اشکالی قدیمی تر هستند اما برخی از مورخین فلامنکو سولئارس را قدیمی تر می دانند و آن را از مشتقات توکه هایی می پندارند که چندان جدی نبوده و تنها برای همراهی رقص یا آواز دستگاه یا توکه ی سولئارس دارای ریتمی جدی و با عظمت است که پر از احساسات پر حرارت و بسیار غم انگیز می باشد.شعر های سولئارس گاهی به طعنه داری مضامین فلسفی بوده اما اغلب پیرامون ماجراهای غم انگیز عشقی- ویرانی و مرگ می باشند.


                                                                                            شیرین خدادادی


سلام

امیدوارم حالتون خوب باشه . بعد از یه مدت نسبتا طولانی که به خاطر دلایلی نتونستم وبلاگو آپدیت کنم می خوام درباره نیروانا مطلب بزارم . امیدوارم که استفاده کنید . موفق و سربلند باشید .

NIRVANA


سلام

گروه نیروانا که یکی از محبوب ترین گروه های دهه 90 است در سال 1988 در Aberdeen واشنگتن در امریکا تشکیل شد و اعضای ان را Kurt Cobain که در 20 فوریه 1967 در Hoquiam به دنیا امد و در 5 اوریل 1994 در سیاتل خودکشی کرد . Krist Novoselic نوازنده گیتار باس متولد 16 می 1969 و Dave Grohl نوازنده درامز متولد 14 جون 1969 تشکیل می دهند . کرت توضیح می دهد که Grohl در واقع حدودا ششمین درامر ما بود که قبلا با گروه های دیگری کار کرده بود و بعد به ما پیوست . این گروه سه نفره پس از مضای قرار داد با کمپانی  Seattle- based Sub pop Records اولین اهنگ خود را با نام Love Buzz/Big Cheese را منتشر کردند.



Jason Everman
که دومین گیتاریست انها بود و بعد ها در البوم Bleach به انها پیوست و دستمزدی حدود ششصد دلار داشت . با وجود انکه عکس او روی جلد چاپ شد اما در ضبط نهایی هیچ قطعه ای را نزد و می خواست که به  Mind Funk .  Soundgarden یا Shunk
بپیو ندد . این مجموعه توانایی نیروانا را در هماهنگ کردن ریف های سنگین و ملودی ها نشان داد و به سرعت بر تعداد هواداران شان افزود .

 Cha( درامر اول انها ) پس از یک تور اروپایی گروه را ترک کرد . پیدا کردن جایگزین برای اون سخت به نظر می رسید . اما  Dan Peters از Mudhoney موقتا به انها پیوست . او در سال 1990 نیروانا را برای تک اهنگ Silver همراهی کرد . دیو گرول درامر جدید با ورود خود حسی از پایداری و دوام به گروه بخشید . گروه با ترکیب جدید خود کمپانی Geffen Records قرار دادی ابرومندانه می بندد . بستن این قرار داد البوم  Nevermind را در پی داشت که موجب انفجار نام گروه در سطح جهانی شد . البوم مجموعه ای از قطعات مبهوت کننده بود که مرز های پیشین را در هم می شکست . خصوصا با ساختار متن Slow verse/Fast Chorus ان هم نیز این البوم ( زیر فرهنگ )((sub cultura Grunge ان را از زیر زمین بیرون اورد . و در سال 1992 در صدر جداول امریکا قرار گرفت و سایه ای بر کسانی چون مایکل جکسون (منو ببخشید که اسم این مرتیکه چندش اور رو اوردم ) و Dire Straits انداخت . نخستین قطعه البوم با نام  Smells Like Teen Spirit در انگلستان رتبه اول را کسب کرد و پس از ان تحسین و مقبولیتی همه گیر را نصیب نیروانا کرد . در سال 1992 کرت با Courtney Love ازدواج می کند و حاصل ازدواج انها دختری با نام (فرانسیس) است . بسیار قابل پیش بینی بود که کرت با چنین محبوبیتی سخنگوی نسل خود شود . نخستین داستان بزرگ انها زمانی بود که مقاله ای در Vanity Fayre  به چاپ رسید و در ان ادعا شد که  Love  در زمان بارداری هروئین مصرف می کرده و این باعث شد که انها در ماه اول تولد فرانسیس اجازه تنها ماندن با فرزندشان را نداشته باشند .

مصاحبه های انها بازگو کننده دشواری های پیش امده بر سر ضبط البوم بعدی بود که البته شایعه مصرف مواد مخدر به وسیله کوبین که به گفته خودش برای تسکین دردهای شکمی اش بود ... در ان بی تاثیر نبود . در همان زمان ضبط  In Utero هم با مشکلاتی همراه شد به طوری که وقتی البوم منتشر شد تاثیر ان مثل Nevermind سریع نبود  هر چند اهنگ سازی کوبین در قطعاتی چون Penny Royal tea . All Apologies   و Rape me  پیشرفت کرده بود .

انتشار  MTV Unplogged در نیویورک راحتی اندکی به هواداران کوبین بخشید زیرا اجرای این برنامه نشان از درک و همشمندی خواننده داشت . در این برنامه گروه تعداد زیادی از قطعات دیگران را دوباره اجرا کرد و با اجرای تازه از قطعات خود و برنامه ان شب را به یکی از احساس بر انگیز تزین صحنه ها و اواهای دهه 90 بدل کرد .  حرکت به سوی نابودی در سال 1994 افزایش یافت . به طوری که پیش از ان که به سیاتل برگردد و در پنجم اوریل خودکشی کند . در حین اجرای کنسرت در ایتالیا به کما فرو رفت که تماما نشان از یک خودکشی ناموفق داشت.

مردی که مدت زیادی با این نظریه که :( نیروانا فقط یک گروه پانک است ) مخالفت شدید می کرد عاقبت بدست موفقیتی که او و گروهش را پشت سر گذاشت نابود شد . پس از مرگ کرت کوبین اعضای گروه هر کدام سعی کردند گروه های خود را تشکیل دهند و یا به کسان دیگر بپیوندند .

نیروانا را میتوان پرچم دار و سلطان سبک (( گرانج )) نامید که تاثیر به سزایی بر گروه هایی که پس از انها فعالیت خود را شروع کردند داشت...  .