سلام
فلامنکو
فلامنکو موسیقی سنتی و بومی قسمت جنوبی کشور اسپانیا یعنی آندلس می باشد.با توجه به اینکه بر سر جنبه های بسیاری از علل و نیز تاریخ پیدایش فلامنکو بحث و اختلاف نظر وجود دادرد ولی تمامی فلامنکو شناسان بر این حقیقت اتفاق نظر دارند که موسیقی فلامنکو از سه موسیقی مربوط به اعراب /عبریها یا یهودی ها و کولی های اسپانیا ریشه گرفته است.
قبل از ورود اعراب به اسپانیا موسیقی اسپانیایی ها موسیقی محلی بود با ورود کولی ها و موسیقی غمگین آنها موسیقی اسپانیا دچار تغییر شد و موسیقی فلامنکو به وجود آمدقطعاتی مانند سولئارس متعلق به این زمان است این تغییر و تا ثیری که موسیقی اعراب به خصوص مورها بر موسیقی اسپانیولی گذاشته بود فلامنکو را کامل کرد.فاندانگوس و مشتقات آن از تاثیر موسیقی اعراب بر موسیقی اسپانیولیست.بعدها با کشف آمریکا و مهاجرت کاشفان اسپانیایی به این قاره مخصوصا قسمت جنوبی آن و آشنایی با موسیقی محلی این نواحی تغییراتی در فلامنکو حاصل شد که به وجود آمدن قطعه ی رومبا از آن جمله می باشد . در این میان تاثیر یهودیان با قطعاتی مثل پتنراس و ارامنه و اروپاییان قدیم با قطعاتی مثل فاروکا قابل انکار نیست.
یکی از خصیصه های مهم موسیقی فلامنکو که هیچ کس قادر به بیان آن نیست دوئنده آن خصوصیت اسرار آمیز/ غم انگیزو در عین حال شادی بخش و جاودان فلامنکو است که این نوع موسیقی را از دیگر انواع موسیقی بومی و سنتی متمایز می سازد.
در حقیقت میتوان گفت همین جنبه از فلامنکو است که آن را از یک نمایش ساده ی سمعی به یک تجربه ی عمیقا احساسی مبدل ساخته است.یک فلامنکو کسی است که زندگی خویش را در فلامنکو و برای آن سپری می کند که این شخص می تواند یک نوازنده ی گیتارtocaor)) یک خواننده یا اواز خوان Cantaor)) و یا یک رقصنده Bailaor)) باشد.در حقیقت فلامنکو برای وی بیش از یک راه و روش زیستن معنی دارد بلکه در نظر ش فلامنکو راه و رسم زندگی کردن است و هر نفسی که او فرو میدهد کاملا از روح فلامنکو اشباع شده است.
همان گونه که ممکن است در تمام رشته های هنری تحریف صورت گرفته و به صورت محبوب و عامه پسند (Popular)جلوه داده شوند ( از شکل اصلی و حقیقی خود خارج شوند) فلامنکو نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.پس فلامنکوی اصیل باید هر چه بیشتر با هنرمندان جعلی و بدلی و افرادی که برای سود جستن از تقاضای شایع و گسترده دنیای جدید پدیدار میشوند مبارزه کرد و به خوبی از عهده ی آنان برآید.
تا هنگامی که این بد جلوه دادن ها و تحریفات در تمامی حالات و فرم های فلامنکو وجود دارد بیشترین بهره برداری و استثمار از گیتار به عمل خواهد آمد.مثال های بی شماری قابل ذکر است که در آن نوازندگان نه چندان حرفه ای گیتار به ناحق معروف و محبوب شدهاند فقط به خاطر اینکه چیزی که به گوش عوام اسپانیایی به نظر می رسد را به نام فلامنکو جلوه داده و می دهند.
.یا به وجود آمدن موسیقی های جز راک و تبادل اطلاعات و هارمونی ها بین موزیسین های این سبکها و نوازندگان فلامنکو فرم جدیدی از هارمونی ها وارد فلامنکو شد که امروزه به new felamenko یا فلامنکو مدرن شهرت دارد.
شیرین خدادادی